کد مطلب:182737 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

مقابله با چالش ها
اینها محورهای اساسی چالش ها در زمان امام سجاد علیه السلام است. در زمان حضرت در ابعاد سیاسی و اجتمای و فرهنگی و اقتصادی



[ صفحه 191]



چالشگری هایی بس عمیق و گسترده علیه اساس باورهای دینی و تشیع و نیز هویت امت اسلامی شكل گرفته است.

در ناكام گذاشتن این چالشگری ها در دستیازی به اهداف اصلی، یكی جریان بزرگ اجتماعی توان مند و برخوردار از تدبیر اجتماعی و عقلانی نیاز است. این جریان باید بتواند با هوشمندی چالشگران را از دستیازی به اهداف شان ناكام نموده و با بهره وری از فرصت های فراهم شده، بدعت ها را رسوا سازد. سنت دین رسول الله را در جامعه پایدار سازد. امت اسلامی به ویژه تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) را از بحران عبور دهد. این مهم با اندیشه بالنده سیدالساجدین علیه السلام و تدبیر با كفایت و پایداری سترگ حضرت و تشكل همراه وی سامان می یابد.

امام سجاد علیه السلام در برابر تهاجم فرهنگی حزب عثمانیه هوشمندانه پایداری نموده و پرده نفاق از چهره كریه آنان افكنده و آنان را در مركز حكومت داری خویش (شام) رسوا می سازد. امام سجاد علیه السلام چهره آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را درخشان و شفاف معرفی ساخت. امام سجاد علیه السلام با اندیشه و رفتار خویش در برابر فرهنگ سازی حزب حاكم كه جامعه را به فساد و تباهی سوق می داد قد برافراشت، نگر جامعه را به فرهنگ دین و وحی معطوف نمود.

امام سجاد علیه السلام یك حركت بزرگ فرهنگی و اجتماعی پدیدار می سازد. امام سجاد علیه السلام در خطبه ها، دعاها و سخنان عادی خودش مناقب آل رسول صلی الله علیه و آله و سلم و نقش آل محمد را آشكار می سازد. در برابر تهاجم ها پایدار می نمود، و موقعیت عترت را تحكیم می نماید. تثبیت



[ صفحه 192]



موقعیت اهل بیت (علیهم السلام) در جامعه یعنی ناكام نمودن حزب عثمانیه در رسیدن به اهداف شوم و پلید.

امام سجاد علیه السلام در مدت امامت 34 ساله خویش هماره از ستم بنی امیه و بنی مروان سخن راند. هماره چهره ی پنهانی آنان را آشكار ساخت. بدعت و آویخته های آنان را بر دامن قرآن و عترت رسوا ساخت.

امام سجاد علیه السلام در بعد اجتماعی تشكل همسوی اهل بیت را از بحران ها و خطرها نجات داد. حزب عثمانیه كه تمام تلاش خویش را متمركز ساخته بود تا تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) و تشیع را نابود سازد، در رسیدن به این هدف شوم ناكام ساخت. تدبیر اجتماعی وی باعث شد تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) با همه آسیب هایی كه متحمل شده از بحران ها عبور كند.

امام سجاد علیه السلام معیارها و باورهای حق را شفاف ساخت و در ترفندها و چالشگری های همانند فاجعه حره پناهگاه تشكل همسو قرار گرفت، و در فتنه عبدالله بن زبیر جبهه بسی شفاف گرفت. چالشگری وی را تأیید ننمود، در برابر جبهه حق را شفاف و پایدار ساخت.

امام سجاد علیه السلام از هیچ پرچم مشكوك گرچه به حمایت اهل بیت (علیهم السلام) برافراشته می شد حمایت نكرد. حضرت حتی از پرچم هایی كه به نام و یاد و خون خواهی اهل بیت افراشته می شد همانند پرچم خون خواهی مختار به طور شامل حمایت نكرد، بلكه از برخی نتایج اقدام وی مانند هلاكت رساندن ستمگران بر اهل بیت و قاتلان سالار شهیدان علیه السلام تجلیل و تكریم نمود.

امام سجاد علیه السلام با مناقب و فضایل بی پایانی كه داشت كه همانند خورشید می درخشید. آن گونه كه دوست و دشمن بر فضایل وی



[ صفحه 193]



معترف بودند. تدبیری كه حضرت در برابر چالش ها از خود بارز ساخت آن گونه موقعیت بزرگ اجتماعی فراهم آورد كه یك جریان فكری و حركت بزرگ اجتماعی را كه همان ساماندهی تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) بود پدیدار ساخت و آن را حراست نمود و تداوم بخشید. بدین سان جهاد و چالشگری امام سجاد علیه السلام در برابر انواع ناهنجاری های حزب عثمانیه نه در میدان جنگ، بلكه در ساحت اجتماع و حوزه فرهنگ شكل گرفت.

این نكته شفاف آشكار است كه رویارویی با ستمگران و طاغیان بنی امیه برای سید ساجدین علیه السلام به هیچ وجه فراهم نیست. جامعه اسلامی در شرایطی نیست كه حضرت مقابله ای همانند زمان امام حسین علیه السلام را پدید آورد. لیكن این نكته بدین معنا نیست كه زمینه تلاش و جهاد رخت بربسته باشد. كه جهاد و تلاش حضرت به روش دیگر شكل می گیرد.

این حقیقت در سخن امام نیز آشكار است. هنگامی كه عباد بصری مزورانه این اتهام را روانه حضرت نمود كه زحمت جهاد را رها ساخته به آسایش عمره و حج روی آورده ای! امام فرمود اگر شرایط فراهم می بود جهاد را بر همه چیز برمی گزینیم، لم نؤثر علی الجهاد شیئا. [1] .

این سخن یعنی جبهه گیری مقابل حزب حاكم كه حاكمیت آنان را مشروع نمی داند. آنان را شایسته نمی بیند كه به همراه آنان در مصاف با دشمنان دین قرار گیرد. زیرا اینان خود انگیزه دین زدایی دارند، لیكن به شكل مزورانه و مرموز.



[ صفحه 194]



اینك امام سجاد علیه السلام باید در برابر چالشگری فرهنگی آنان و بدعت گزاران و بدعت ها و انواع كژراهگی قد افراشته نماید و همانند مشعلی فروزان پرچم حق را بر دوش كشد.

امام سجاد علیه السلام باید فرهنگ اصیل دینی و معنویت در جامعه ترویج كند تا حرمت شكنی حزب عثمانیه كه آوازه خوانی و تباهی را رواج می دهد مقابله نماید. امام سجاد علیه السلام آن گونه تلاش می كند كه در برابر كاروان تباهی و فساد كه به نام حج شكل گرفت، كاروانی با عظمت به همراه هزار سوار ترتیب می دهد.امام آن گونه حجی انجام می دهد كه ابعاد معنوی آن جامعه پر از تباهی و فساد را تأثیرگزاری نماید.

امام سجاد علیه السلام باید تدبیری اندیشد كه با همه خشونت ها كه جامعه را فراگرفته هویت تشكل همسوی اهل بیت حراست نماید. امام سجاد علیه السلام باید آتشی را كه حزب عثمانیه از هر جانب افروخته تا خرمن تشكل همسوی اهل بیت (ع) را خاكستر كند، مهار نموده و این تشكل را از خطر رهایی دهد. كه در این فرصت برای شفاف شدن این محورها به تحلیل برخی موارد می پردازیم.


[1] الفقيه، ج 2، ص 141، مناقب، ج 4، ص 173.